Monday, August 22, 2011

Tweet tweet


Assalamualaikum :)

Sekarang aku sudah bertukar angin daripada facebook kepada twitter. Yeah, setelah beberapa bulan membuat akaun twitter, baru sekarang rasa seronok dengan twitter. Baru sekarang faham kenapa ramai yang memiliki kedua2 akaun facebook dan twitter tapi lebih nampak aktif di laman twitter berbanding facebook. Baru sekarang faham kenapa ada orang cakap twitter tempat meluah perasaan yang lebih conducive berbanding facebook hahak.

Takdelah, aku takdela faham sangat sebab aku punn baru2 lagi dengan twitter :P Tapi so far, aku prefer twitter daripada facebook. Twitter macam buku nota kecil bak kata schoolmate aku, dan ia dipenuhi dengan tazkirah pendek dan kata2 yang mendamaikan jiwa, bergantung kepada siapa dan apa yang kamu follow. Boleh retweet untuk engatan diri sendiri dan orang lain. Boleh catogorize-kan mana2 tweets yang menjadi favourite jugak supaya boleh dijadikan self-reference pada masa akan datang :D

Twitter jugak lebih sesuai dijadikan diary berbanding facebook. Apa sahaja yang terlintas di fikiran dan apabila kamu tweet, ia kurang mendatangkan perasaan annoying orang sekeliling berbanding kamu update status di facebook Hahah. Bak kata schoolmate aku jugak, tweeter adalah tempat syok sendiri dan tempat nak cakap sorang2 ;)

Pun begituuu, aku tak sangkal facebook lebih banyak application dan functions yang lebih pelbagai. Aku faham sebab bukannya aku takde facebook. Malah, aku jugak lah yang addict dengan facebook satu masa dahulu (tipu, sekarang pun addict lg).

Berbalik kepada twitter, antara yang menjadi favourite aku adalah Islamic Thought

Ini antara reminder yang di-tweet-kan ;

-Thank Allah SWT for what he has given you and for what you have not got, as only Allah knows what is best for you

-Beware of jealousy, for verily it destroys good deeds the way fire destroys wood

-Da'wah is a lot like doing laundry. As you wash the cloth, your own hands get clean in the process. Da'wah purifies you as you help others.


Ini pulak apa yang di-tweet-kan oleh Super Muslims ;

-Duaa is a weapon of a believer, a pillar of religion, and a light of the heavens and the earth

-Nothing is difficult if you seek it through your Lord, Nothing is easy if you seek it through yourself.” Ibn Ata’allah


Dan ini pulak hasil tweets I Love Islam ;

-Ramadan is the Month where we go the extra mile to please Allah, not where we go the extra mile to please our stomachs

-Never let your emotions get the best of you. If you're mad make wudhu' the results are amaze


Bukannya facebook takdee page yang keep updating tazkirah bagai tu, cuma kadang2 tazkirah2 tuh semua banyak ditenggelamkan oleh apa yang diupdate oleh kawan2 kat newsfeed tuh kan? Kalau tweeter, tazkirah nih semua tak berapa tenggelam sebab takde muncul gambar dan video mcam kat facebook. Plus setiap yang kita nak tweet tuh ada limit total huruf, jadi semua tweets pendek2 dan takde sape yang menenggelamkan sape. Faham tak apa aku cakap? Rasa mcam ayat aku tunggang langgang pulak. Siapa yg ada twitter mungkin faham kannn.

Dan jangan lupa, ingin diperengatkan, suasana HOME twitter dan NEWSFEED facebook kamu semuanya bergantung kpd apa yg kamu follow dan like. Adalah lebih baik jika tak follow dan like benda merepek merapu supaya dapat mewujudkan suasana yang home dan newsfeed yg indah dan permai kikiki :P

Sweeetkan bila kita sentiasa diingatkan dengan kata2 indah dan janji2 Allah oleh orang2 sekeliling supaya kita masih berada di landasan agama Allah yang benar tak kira lah siapa pun orangnya. Tapi, lebih sweet lagi kalau yang peringatkan kita tu adalah insan bernama suami mithali sehidup semati OPPS! -.-

5 comments:

shazwansuhiman said...

dey "ADEK" kau cari kat FB

OREOO said...

Yekeeee ala siannya.
Suruh la cntct aku kat fon.
Ak dah bg no fon ak kat dorang.
Atau wat masa nih ko tlg la dorang.
Nti last day ramadhan ak activate fb kejap.

Cikgu Moon said...

ak xreti ar tweet2 nie...aritu try kejap pastu giveup...hahaha

Diana Aurora said...

yeay ! sokong 100% ! jom tweet ! follow aku dgn nisa . aku pun byk bertweet dari berfacebook sejak cuti ni ! hehe

husnadiksu04 said...

bce post nih,rase mcm nk wat tweety plak.-eh silap tweeter.eh twitter..ape2la.haha